Tipuri de motocicliști începători – avantaje și riscuri
Se împlinesc în curând trei ani de când Rebel în România există ca proiect dedicat motocicliștilor începători, dezvoltat sub umbrela motoADN – Asociația pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului. A început totul ca o joacă a unor începători entuziaști, dar a continuat cu dedicare și cu responsabilitate, devenind un proiect dedicat tuturor celor aflați la început de drum în viața pe 2 roți.
În spatele articolelor din revistă, a postărilor de pe blog și din social media (Facebook și Instagram) stau atât experiențe personale, cât și sfaturi de la motocicliștii cu state vechi, dar, nu în ultimul rând experiențe împărtășite de numeroșii începători pe care i-am cunoscut în ultimii ani.
Așa se face că, vorbind mult cu motocicliști aflați la început de drum, am remarcat cât de diferiți suntem, ce parcurs diferit urmăm și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărei tipologii.
Vorbim mai jos despre câteva dintre aceste tipuri de motocicliști, convinși fiind că mai sunt și altele care pot fi incluse în listă.
1. Veșnicul – începător
Corect este să înceapă autorul cu propriul exemplu. Da, eu sunt ”veșnicul – începător”. Mă regăsesc în proiectul ”Rebel în România” și în fiecare poveste care ajunge aici la fel ca în prima zi în care m-am urcat pe Rebellino și am pornit la primul drum. Sunt aproape 3 ani de atunci, am strâns 35.000 de km, am văzut 9 țări în călătorii pe roți, în afara României, m-a ferit Dumnezeu de accidente și m-a ajutat în momentele dificile pe care cred că orice motociclist le trăiește.
Ai zice că am suficiente argumente să nu mă mai consider motociclist începător. Nemaivorbind de faptul că nici din punct de vedere legal nu mai sunt demult la această categorie. Și, cu toate acestea, așa mă simt. Am impresia că toți din jurul meu știu mai multe decât mine, că au mai multă experiență și pricepere în manevrarea motocicletelor. Am toate argumentele raționale care îmi arată că nu este așa, dar esența nu se schimbă.
Sigur că am evoluat și eu în tot acest timp, sigur că nu sunt absurdă să nu văd progresele, sigur că experiența contează enorm și totul e altfel acum. Dar, în esență, mă simt începătoare – am emoții mereu, sunt în continuare uimită de tot ce îți oferă o călătorie pe două roți, mă uit cumva de jos la toți cei mai mari, nu cred că aș fi capabilă să învăț pe cineva ceva despre motociclism, mă feresc cât pot să dau sfaturi și absorb, ca un burete, orice sugestie mi se dă și o analizez pe toate părțile ca să îmi dau seama ce m-ar ajuta să fiu o motociclistă mai stăpână pe ea.
Avantaje:
- Cred că mă bucur mai mult decât mulți alții de fiecare călătorie pe două roți
- Păstrez sentimentul acela de teamă precaută care sunt convinsă că mă ajută să fiu mereu conectată la trafic și în alertă
- Sentimentul începătorului menține modestia care nu ar trebui să lipsească niciunui motociclist. Când modestia și teama dispar complet, apar riscuri de care greu te poți proteja.
Dezavantaje:
- Cu siguranță evoluez ceva mai lent decât începătorii mai curajoși.
- Sentimentul acesta de ”veșnic-începător” te poate face nesigur și asta se poate transpune în lipsă de stăpânire de sine în momente importante
- Tinzi să îți subestimezi abilitățile și să te privezi de anumite experiențe.
2. Începătorul-matur
Știți motocicliștii aceia care parcă de la primul drum în șa sunt în elementul lor și nu ai zice nicio clipă că sunt începători? Unii par că s-au născut motocicliști, iar în școală au fost doar pentru că aveau nevoie de permis, asta chiar dacă nu au mers niciodată cu motocicleta înainte.
Ei sunt tipul de motocicliști începători maturi care:
- Își aleg responsabil prima motocicletă,
- Nu își asumă riscuri inutile, dar nici nu pierd vreo ocazie de a evolua,
- Nu fac greșelile de începători, pentru că le este suficient să învețe din experiența altora,
- Sunt în stare să aibă grijă de alți motocicliști începători încă de la primele ture.
Pentru mine, sunt un fenomen departe de tot ce aș putea fi eu vreodată, dar am cunoscut câțiva și i-am apreciat. Doar ei cred că ar trebui să își ia motociclete puternice de la început (dar, firește, nu o fac, pentru că au maturitatea necesară să știe că nu e pentru ei) și cred că doar ei ar trebui să dea sfaturi altor boboci care vor să învețe din experiența unora aproape de nivelul lor.
Avantaje:
- Sunt viitorii motocicliști buni, care se pot feri toată viața de accidente și pot acumula sute de mii de kilometri în șa în siguranță
- Sunt potențiali viitori instructori foarte buni
- Pentru ei nimic nu este cu adevărat greu în motociclism
Dezavantaje:
- Odată ce își înțeleg superioritate, riscă să aibă prea multă încredere în ei (fie si doar puțin mai multă decât trebuie) și asta poate duce la accidente.
3. Începătorul temerar
Îi știți pe începătorii care, de când ies cu permisul în buzunar, își iau motociclete cu motoare de 1000 cmc, pleacă în ture cu grupuri despre care nu știu mai nimic, testează orice motocicletă le pică în mână, refuză adeseori sfaturile și au convingerea că motociclismul nu are taine pentru ei?
Este drept că, adesea, unii par a avea o înclinație nativă către mersul pe 2 roți, ceea ce le dă aripi și convingerea că sunt cei mai buni. Au învățat poligonul în doar 2 ședințe la școală, au zburdat cu instructorul prin trafic la orele de traseu, au luat examenul fluierând, cu cel mai bun timp și fără nicio greșeală.
Nu au temeri, au doar încredere. Nu au întrebări, au doar convingeri. Sunt înnebuniți să testeze și să experimenteze cât mai mult în timp cât mai scurt.
Avantaje:
- Se bucură din plin de fiecare drum cu motocicleta, fără emoții și fără griji,
- Curajul lor îi ajută să acumuleze rapid experiențe diverse – de regulă, acești începători schimbă motocicletele și echipamentele foarte rapid, dornici mereu de ceva nou care să îi provoace.
Dezavantaje:
- Pentru cei care se cred invincibili, riscul de accident este imens. Doza aceea de teama care te ține în siguranță la ei nu există,
- Tind să braveze și asta îi pune în situații limită și îi pot pune în pericol și pe cei din jur.
4. Începătorul care își pierde entuziasmul
Nu știu care este motivul pentru care unii motocicliști nu ajung niciodată să trăiască din plin viața pe două roți. Probabil unii încep școala moto din motive greșite, alții se sperie pe parcurs, iar alții nu găsesc resursele să treacă de nivelul de începător proaspăt ieșit din școală.
Sunt acei boboci care fie amână la nesfârșit momentul achiziției unei motociclete, fie o cumpără într-un final doar pentru a merge cu ea doar câțiva kilometri.
Se pierd pe parcurs din motive mai mult sau mai puțin solide și se încadrează în acea categorie a posesorilor de permis de moto care nu ajung niciodată să se simtă motocicliști, nici măcar începători pe propriile roți.
Despre avantaje și dezavantaje la această categorie, nici nu putem vorbi.
Voi ce fel de motociclist începător ați fost sau poate chiar sunteți acum? Ce alte tipuri de începători mai puteți defini.
Ne auzim oricând la Rebel în România (pe Facebook sau pe Instagram) pentru discuții cu și despre începătorii în lumea pe două roți.