Skip to main content

Mersul solitar vs. Mersul în grup

Mersul solitar vs. Mersul în grup moto reprezintă un subiect care divizeazăadeseamotocicliștii. Sunt unii care preferă să meargă singuri,în vreme ce alții preferăieșirile îngrup. În cazul acestora din urmă,dorința de socializare este ceacarei-adeterminatsă sealăture comunităţii moto.

La primele ieșiri pe două roțite preocupă mai mult ideea de siguranță decât alegerileexistențiale ale unui motociclist legatede mersul în grup.Din experiența mai multor motocicliști,este bine să faciprimele ieșiriîmpreunăcu un altrider mai experimentat care să te ajuteși să aibă grijă de tine. Ai nevoie să îți cunoștimotocicleta, să te cunoști pe tine şi, de asemenea,săştiice înseamnă mersulcu motocicletaîn afara orașului.Ai trecut repede de această etapă șiapare,cu siguranță,ocazia de a te alătura unui grupdemotocicliști pentru o tură mai lungă sau poate chiarpentruo vacanță pe două roți.Descoperi,atunci,o altă latură a motociclismuluipe careva trebui să o integrezi cu grijă înviața ta. Dincolo deregulile de circulație, ai și regulile de grup pe care este bine să le afli, săle înțelegi și,mai ales,să le respecți.

Îți recomandăm ca, înainte de a merge cu grupul, să încerci să cunoşti câțiva oameni care fac parte din el. Dacă merg împreună, este posibil să găsești un tipar. În funcție de cum ai întâlnit grupul, poți să găsești membri pe forumuri sau în rețelele de socializare. Ți-ar prinde bine să afli informații precum:

  • Vârsta persoanelor din grup;
  • Comportamentul lor pe stradă și în afara ei;
  • Cât de multă importanță acordă siguranței în trafic și siguranței tehnice a motocicletei;
  • Câte persoane ies în grup și care sunt locațiile de popas preferate. Verifică, de asemenea, dacă acele locuri de popas sunt în regulă pentru tine. Poate ți se pare puțin important, dar o să înțelegi de ce te sfătuim să obții această informație;
  • Ce tipuri de motociclete au;
  • Dacă merg preponderent cu pasager sau fără pasager;
  • Cam câți kilometri parcurg la o ieşire în grup.

Nu o să poți afla toate aceste informații de la început, dar, cu cât ştii mai multe, cu atât e mai bine.

Primele ieșiri în grup pot să sperie un începător dacă nu alege cu atenție compania în care iese. De aici derivă, însă, o primă regulă pe care ar trebui să o țină minte toată viața de motociclist:

”Ai grijă cu cine călătorești!”

Ca și în viață, este esențial să alegi cu grijă persoanele alături de care pornești la drum. Este bine să alegi motocicliști cu care te înțelegi, care au grijă de grup în ansamblu și de fiecare membru individual, care să nu te oblige să încalci reguli sau să îți forțezi, nejustificat, limitele. Grupul te ajută să îți depășești încet limitele, dar, dacă le depășești prea mult, poate deveni periculos pentru siguranța ta.

Oricum l-ai privi, mersul în grup are avantaje și dezavantaje pe care este bine să le știi.

Avantajele mersului în grup:

  1. Te ajută să evoluezi mai repede. Dacă îți alegi partenerii de drum potriviți (motocicliști cumpătați, răbdători, cu mai multă experiență decât tine), poți învăța o mulțime de lucruri mai bine și mai repede decât ai face-o pe cont propriu. Urmărește-i, pune-le întrebări și învață ceva în plus la fiecare ieșire. Încearcă să nu iei totul ca fiind dat, ci întreabă de ce fac una sau alta. Astfel, vei înţelege și te vei putea adapta pe viitor situațiilor de trafic.
  2. Te ajută să treci peste momente dificile. Inevitabil, vor fi momente în care nu vei ști cum să abordezi diverse situații de trafic (ex: anumite depășiri) sau, uneori, chiar probleme tehnice. Totuși, trebuie să ai grijă, pentru că deciziile de trafic sunt ale tale, nu ale grupului. Tu vei răspunde pentru greșeli și tu vei suporta consecințele legale. Din acest motiv, îți recomandăm să cunoști oamenii din grup înainte de a ieși cu ei.
  3. Te ajută să fii mai vizibil. Ca motociclist, principala problemă în trafic este că șoferii de mașini nu te văd. Orice ai face tu, pentru creierul uman nu reprezinți un pericol, iar acest lucru face ca informațiile despre tine să fie ignorate de către şoferul din față. Este esențial să știi să te faci vizibil. La primele drumuri, și nu numai, poate fi o provocare. Mersul în grup, însă, te protejează din acest punct de vedere și îți asigură vizibilitatea de care ai nevoie.
  4. Reprezintă un suport psihic, mai ales în primele ieșiri, când temerile se îmbină cu necunoașterea și generează emoții pe care este bine să le poți împărtăși cu cineva care te înțelege.

Dezavantajele mersului în grup:

  1. Riști să înveți lucruri greșite. Ajungem, astfel, iar la nevoia de a ieși cu motocicliști ce au un comportament responsabil, de la care ai ce învăța ca să te dezvolți. Să urmărești un motociclist cu deprinderi și aptitudini îndoielnice îți poate face mai mult rău decât bine, iar cu atât mai grav este să încerci să copiezi și să aplici ceea ce face el.
  2. Siguranța grupului poate fi compromisă dacă fie și numai unul dintre motocicliști nu respectă regulile de mers stabilite la plecare. Nepăstrarea distanței necesare, o depășire neașteptată, un semnal greșit interpretat – oricare poate fi un element care să perturbe bunul mers al grupului și chiar să ducă la incidente nedorite. Dacă ai plecat cu un grup și constați pe drum că nu este ok pentru tine, trebuie să găsești o soluție să te retragi.
  3. Drumul durează mai mult. Mersul în grup face ca orice oprire să se lungească: alimentări, pauze de destindere sau pentru punerea costumelor de ploaie. Mereu există cineva care întârzie și ține grupul pe loc. Cu cât un grup este mai dezorganizat, cu atât mai mult va crește durata deplasărilor – cu excepția cazului în care grupul se va regrupa doar la destinație, dar aici nu mai vorbim de mers în grup, ci de o ”luptă pentru supraviețuire”.
  4. Drumul poate fi altfel decât ți-ai fi dorit tu. Trebuie să accepți că deciziile se iau la nivel de grup și nu personal. Poate ai vrea să oprești mai des sau deloc. Poate vrei să bifezi toate obiectivele turistice de pe drum sau, dimpotrivă, să te concentrezi doar pe mers şi pe îmbunătățirea aptitudinilor tale moto, lăsând vizitele pentru alt moment. Oricum ar fi, trebuie să accepți că, atunci când mergi în grup, vei face anumite compromisuri.

Cu aceste idei în minte, este bine să decizi dacă mersul în grup este sau nu pentru tine în această etapă a vieții de motociclist. Iar dacă optezi pentru el, este bine să cunoşti o serie de elemente care te vor ajuta să călătorești în siguranță alături de alți motocicliști.

1. Înainte de plecare

Pregătirea pentru ieșirea cu un grup moto începe de acasă. Ai grijă ca, încă de seara, să îți pui telefonul și intercomul la încărcat. De asemenea, ai grijă ca dimineața (de regulă, acesta este momentul zilei în care se pleacă în ture) să fii punctual și pregătit de drum cu tot ce este nevoie. Știi tu regula aceea a sfertului academic? Ar fi mai bine să uiți de ea și chiar să ajungi înainte de ora programată. Nu vrei nici ca mai multe perechi de ochi de motocicliști să se uite urât la tine din spatele vizierelor şi nici să fii tu cel care mai vrea și un sandwich când toți ceilalți au terminat cafeaua și sunt gata să plece la drum. De asemenea, nu fi tu cel care se trezește că a uitat să alimenteze, nu te lăsa așteptat și nu strica programul unui grup de motocicliști.

2. Pregătirea de drum

Fii sigur că înainte de plecarea în grup a fost comunicat sau ai aflat câteva detalii esențiale: cine conduce grupul și cine îl închide, care este traseul, care vor fi opririle, care sunt semnele pe care le veți folosi pentru diverse situații (indicarea unei gropi, a faptului că ai nevoie de oprire pentru alimentare, nevoia de a opri pentru diverse situații, indicarea faptului că se poate depăși etc.), care este ordinea de mers în grup, cum se efectuează depășirile și alte aspecte importante.

3. Dimensiunea grupului

Grupurile mai mari de 7 motociclete sunt greu de gestionat în trafic și creează probleme suplimentare:

  • Formează un șir mare de motociclete greu de depășit, ce poate crea frustrări și reacții neprevăzute din partea șoferilor grăbiți, aceştia putându-se intercala în grup;
  • Depășirea unei mașini, intrarea într-o intersecție nesemnalizată sau trecerea de un semafor sunt situații ce necesită o pregătire a grupului pentru a asigura unitatea lui.

Atenție dacă mergi în grupuri mari. Cu cât este mai mare un grup, cu atât şi riscurile să apară diverse neînțelegeri și încurcături sunt mai mari. Caută să te alături unor grupuri mai mici inițial sau, dacă sunt grupuri mari, asigură-te că au lideri care știu să le împartă și să le conducă astfel încât să nu apară incidente și toți să vă puteți bucura de ieșire.

4. Deplasarea în formație

Grupurile mai mari de 7 motociclete sunt greu de gestionat în trafic și creează probleme suplimentare:

  • Formează un șir mare de motociclete greu de depășit, ce poate crea frustrări și reacții neprevăzute din partea șoferilor grăbiți, aceştia putându-se intercala în grup;
  • Depășirea unei mașini, intrarea într-o intersecție nesemnalizată sau trecerea de un semafor sunt situații ce necesită o pregătire a grupului pentru a asigura unitatea lui.

Atenție dacă mergi în grupuri mari. Cu cât este mai mare un grup, cu atât şi riscurile să apară diverse neînțelegeri și încurcături sunt mai mari. Caută să te alături unor grupuri mai mici inițial sau, dacă sunt grupuri mari, asigură-te că au lideri care știu să le împartă și să le conducă astfel încât să nu apară incidente și toți să vă puteți bucura de ieșire.

5. Mersul în șir indian

La deplasarea în grup, cea mai mare provocare este deplasarea astfel încât să mergi în siguranță, dar să eviți intercalarea mașinilor în interiorul grupului.

Evitarea intercalării presupune un grup strâns, ceea ce vine, însă, la pachet cu o expunere mai mare la accident.

Poziționarea corectă pe bandă în timpul deplasării și păstrarea distanței sunt esențiale la mersul în grup. Da, necesită concentrare suplimentară din partea ta și poate fi puțin incomod la început, până te obișnuiești, dar aceste elemente sunt esențiale pentru deplasarea în siguranță. Vor exista momente în care mersul în zig-zag nu este oportun. În acele zone se va trece la deplasarea în șir indian cu respectarea distanței de minim 2 secunde față de motocicleta din față.

Zonele în care este necesară o astfel de deplasare sunt cele care au probleme de vizibilitate sau cele care necesită efectuarea de manevre:

  • Depășirea unui obstacol aflat pe carosabil – groapă, lucrare sau chiar depășirea unei căruțe sau a unui biciclist. Se va trece în șir indian înainte şi după obstacol, ulterior revenindu-se la deplasarea în zig-zag;
  • Un viraj lipsit de vizibilitate;
  • Parcurgerea unei secțiuni de drum îngust sau cu pericole pe partea dreaptă.

6. Depășirea unei mașini

Depășirea unei mașini este o acțiune mai ușor de făcut atunci când ești în grup. Avantajul vine de la faptul că șoferul mașinii a văzut motocicliștii, a fost depășit deja și se așteaptă să mai fie depășit.

La depășire trebuie să te asiguri că ai timp și loc pentru manevră. Tu răspunzi de efectuarea în siguranță a depășirii și nu trebuie să te bazezi pe riderul motocicletei din față.

Ce este special la depășirea în grup este ce faci după după depășire: nu vei rămâne pe partea stângă a benzii de rulare, aproape de axul drumului, ci va trebui să te retragi mereu pe partea dreaptă a benzii de rulare, cât mai aproape de marginea drumului, pentru a permite motocicletei ce vine după tine să intre pe banda de rulare în paralel cu tine. Ulterior, îți reiei poziţia corectă în zig-zag.

7. Responsabilitate

Teama de a rămâne în urmă este, probabil, cel mai mare dușman al siguranței mersului în grup. Ferește-te de ea, nu te gândi nicio clipă că vei fi lăsat în urmă și, de asemenea, fii pregătit să nu lași pe nimeni în urmă.

Un grup adevărat nu te lasă în urmă, mai ales dacă ești printre cei mai puțin experimentați. Poți fi tentat să îți forțezi limitele, să mergi mai tare decât simți că poți, să faci depășiri riscante, să abordezi viraje altfel decât ești pregătit….toate acestea doar ca să te asiguri că nu ții grupul pe loc. Nu face asta. Amintește-ți că ceea ce definește un grup este tocmai faptul că niciun motociclist nu este lăsat în urmă. În cel mai rău caz, motociclistul care închide grupul rămâne cu tine și mergeți mai departe împreună în ritmul tău. Nu este nici rușinos și nici de criticat să vrei să mergi în siguranță, chiar dacă acest lucru înseamnă să mergi mai încet.

La rândul tău, nu uita că ai și tu datoria de a te uita periodic în oglinzi și de a verifica situația motocicliștilor din spatele tău. Chiar dacă sunt mai experimentați decât tine, nu înseamnă că nu trebuie să te asiguri că sunt în regulă și nu a rămas distanță prea mare între voi. Dacă au rămas în urmă, încetinește astfel încât motocicleta din fața ta să vadă că este nevoie să încetinească și ea.

8. Ordinea în grup şi regruparea

Sunt momente în care, din diverse motive, este nevoie de regrupări (fie cineva părăsește formația, fie primul a depășit o mașină și ceilalți trebuie să își schimbe poziția pe bandă etc.). Aceste momente au nevoie de o atenție suplimentară. O neînțelegere între membrii aceluiași grup poate fi o reală problemă.

Astfel, dacă un loc din grup a rămas liber, acesta va fi ocupat de motocicleta cea mai apropiată, urmând ca toți ceilalți să îşi schimbe poziția pe bandă pentru a raspunde noii organizări.

CONCLUZIE: Acum, că am vorbit despre toate elementele de precauție, este momentul să îți spunem și care este cel mai mare risc al deciziei de a merge în ture cu grupul de motocicliști: este posibil să îți placă! Mult. Foarte mult.

Există marele ”risc” să te distrezi, să mai vrei și să faci din asta un stil de viață.

Și, dacă tot mai vrei să știi câte ceva despre subiect, pe canalul de YouTube al motoADN, la secțiunea ”Rebel în România”, există și un video cu 5 reguli de mers în grup. Vizionare plăcută!

Leave a Reply